Inwerken op afstand, elke manager en elke organisatie zal hier vandaag de dag mee te maken krijgen. Om dit inzichtelijker te maken voor organisaties zijn wij in gesprek gegaan met sollicitanten die dit hebben ondervonden. Deze dames hebben in coronatijd via ZIJ een baan weten te vinden en weten dus als geen ander hoe het is om ingewerkt te worden op afstand. Naar aanleiding van de ervaringen en verhalen van hen hebben wij 6 tips opgesteld om het inwerken op afstand een beetje makkelijker te maken.

Het is al spannend genoeg om in coronatijd nieuwe collega’s aan te nemen, laat staan als dit niet meer kan op de manier die wij gewend zijn. Wij zijn in gesprek gegaan met Charissa en Lisanne om met hen te kijken wat zij prettig vonden en waar zij gedurende het inwerken tegenaan liepen. Ideaal is het natuurlijk niet, maar met deze 6 tips kom je al een heel eind!

Houd bij de onboarding van nieuwe collega’s het volgende in gedachte:

  1. Wijs één iemand aan die de nieuwe collega(‘s) inwerkt. Dit geeft duidelijkheid en uniformiteit in de werkwijze.
  2. Plan meerdere momenten per dag in dat iemand vragen kan stellen. Door het thuiswerken en dichte basisscholen, werkt iedereen op andere tijden. Door vaste momenten af te spreken krijgt een nieuwe collega alsnog de kans zijn of haar vragen te stellen, zonder zich teveel te voelen.
  3. Zorg voor een digitale kennismaking met alle collega’s van het team. Plan in de week dat iemand start een videocall in van ca. 30 minuten met elke collega van het team. Zo voelt iemand zich welkom en krijgt iedereen een beter beeld van elkaar. Herhaal dit na de eerste week bijvoorbeeld om de twee weken. Maak hier i.p.v. 30 minuten via een videocall, 10 minuten bijpraten van aan de telefoon.
  4. Zorg voor een vast onboardingsprogramma. Zo weet een nieuwe collega waar hij/zij aan toe is en ontstaan er minder snel misverstanden over werkwijzen en verwachtingen.
  5. Check als manager regelmatig bij de nieuwe collega hoe het gaat en of iemand misschien ergens tegenaan loopt. Niet elke nieuwe collega geeft dit tijdig aan. Zo heb je meteen weer een contactmoment en stel je iemand in staat zaken aan te kaarten.
  6. Mochten er meerdere collega’s tegelijk starten doe de onboarding van deze nieuwe collega’s dan samen, plan gezamenlijke momenten in. Ook als zij in andere functies starten. Zo leert iedereen elkaar meteen kennen en verlaag je de drempel om in contact te komen met elkaar.

Met deze 6 tips in het achterhoofd bied je iemand een optimale (digitale) inwerkperiode. Meerdere contactmomenten en duidelijke communicatie zijn belangrijke facetten om mensen vanaf moment één te betrekken bij de organisatie.

Vraag vooral eens aan nieuwe collega’s hoe zij het inwerken hebben ervaren en stel, indien nodig, samen verbeterpunten op. Heb je hier vragen over of wil je gewoon eens sparren over het verbeteren van het onboardingsprogramma binnen jouw organisatie? Neem dan gerust contact op met één van onze consultants, wij helpen jullie graag verder!

Het lijkt ons leuk om elkaar binnenkort te spreken.

Eva

Interessante tips? Volg ons dan op Instagram / LinkedIn / Facebook. Hier delen we altijd de beste tips en weetjes over de arbeidsmarkt, werving & selectie en ondersteuners in de zakelijke dienstverlening, advocatuur en consultancy!