ZIJ werving & selectie

De pandemie die momenteel door ons land (en veel andere landen) raast heeft enorme invloed op ons dagelijkse leven, op de economie en op ons werk. Bedrijven, groot en klein, voelen de directe gevolgen van Covid-19. In een rap tempo hebben bedrijven allerlei aanpassingen moeten doen om er voor te zorgen dat het werk zoveel mogelijk vanuit huis kan worden gedaan. Zo komen we allemaal weer een stapje dichter bij “het nieuwe werken”.

 

Het nieuwe werken

Bij ZIJ zijn we eigenlijk al best ver als je het hebt over “het nieuwe werken”. We krijgen allemaal de kans om één dag in de week thuis te werken, hebben flexwerkplekken, kunnen boodschappen doen onder werktijd, bepalen grotendeels onze eigen werktijden én hebben zelfs ‘vrije weken’.  Deze zijn bedoeld om op te laden na een drukke periode en zo een juiste balans te behouden.

Toch was het ook voor ons even schakelen toen bleek dat we volledig thuis moesten gaan werken. Er was geen twijfel over mogelijk dat we dit zouden doen, want waarom zou je niet je steentje bijdragen. Intakes namen we al een week digitaal af dus er zal niet al te veel veranderen, zo dachten we.

Werken zonder de aanwezigheid van collega’s

Ik zelf was nog geen twee dagen thuis aan het werk en merkte al hoe erg ik het contact met mijn collega’s mis. Dit maakt niet alleen dat de sociale isolatie voelbaarder wordt, maar ook dat het moeilijker is om op de hoogte te blijven van alle processen. Welke opdrachtgevers en nieuwe werkzoekenden spreken mijn collega’s? Je kunt uiteraard gebruikmaken van je mail en telefoon, maar bij ons betekent dit constant met elkaar aan de telefoon en tientallen mailtjes op een dag. Echt veel overzichtelijker werd het in elk geval niet.

Dit was bij ons, een klein bedrijf met korte lijnen, al snel een behoorlijk obstakel. Laat staan als het nog weken doorzet. Maar, we willen toch door, dus we zijn op zoek gegaan naar efficiënte manieren om de lijntjes ondanks de afstand, kort en overzichtelijk te houden. We kwamen uit op o.a. Trello, Slack, en Microsoft Teams. Nu kunnen we op een overzichtelijke en prettige manier met elkaar blijven samenwerken, zonder fysiek aanwezig te zijn.

Verschillende opdrachtgevers en bij vrienden op het werk spelen ook nog andere obstakels. Er zijn niet genoeg laptops, bij vergaderingen hoort fysieke aanwezigheid en lang niet iedereen kan bij de benodigde documenten vanuit huis. Het mogelijk maken van thuis/op afstand werken werd ineens van cruciaal belang, ook bij de bedrijven waar dit nooit mogelijk of wenselijk is geweest.

Misschien een klein lichtpuntje in deze onzekere en moeilijke tijd voor velen; als bedrijf word je feitelijk gedwongen om een sprong te maken in het mogelijk maken van “het nieuwe werken”. Dit wat vaak als luxe wordt gezien, is nu noodzakelijk om bedrijven draaiende te houden. Dus wie weet, als straks alles weer normaal is, zijn we allemaal een stapje verder. En is thuiswerken en/of op afstand werken ineens geen luxe meer maar de norm!

Wij gaan ervoor!

Eva