(In) werken op afstand
Vorige week hebben wij een artikel geplaatst over het nieuwe werken, dit artikel beschrijft hoe we in deze tijd van een pandemie eigenlijk worden gedwongen om thuis te werken. Veel bedrijven waren daar nog niet aan toe, maar nu kan het niet anders en moet op stel en sprong van alles geregeld worden om mensen thuis hun werk te kunnen laten doen. Andere bedrijven zijn al wat verder in dit proces en bieden hun mensen aan om één of meerdere dagen vanuit huis te werken. Bij ZIJ zijn we op dit gebied al best ver, wij werken al allemaal een dag in de week thuis en hebben hiervoor ook de juiste voorzieningen. Hierdoor was voor ons de stap naar nu volledig thuis werken ook niet zo groot.
Ikzelf ga zelfs nog een stapje verder en werk compleet op afstand. Ik vertel jullie hier graag meer over…
Ongeveer twee jaar geleden werd ik door ZIJ benaderd of ik 16 uur in de week voor hen wilde komen werken. Dat ZIJ belde kwam goed uit, alleen… 16 uur, dat vond ik eigenlijk wel te weinig. Het toeval wil dat er net op dat moment bij ZIJ nog een andere vacature voorbij kwam, ook voor 16 uur.
Vacature: een office manager – op afstand
Een ‘office manager – op afstand ‘ functie voor een startend bedrijf in de IT. De eigenaar van dat bedrijf deed alles nog zelf, maar merkte dat hij door al dat geregel eigenlijk niet aan zijn echte passie toekwam, namelijk het zoeken naar goede IT’ers en deze matchen aan de juiste klant. Er ging hem veel te veel tijd zitten in het maken van contracten, het factureren, declaraties bijhouden, verjaardagskaartjes regelen en meer van dit soort administratieve zaken. Tijdens het sollicitatiegesprek werd al snel duidelijk dat het bedrijf echt nog in de opstartfase was en dat er eigenlijk vanuit huis werd gewerkt. De vraag was dan ook of ik het een probleem zou vinden om vanuit mijn eigen huis te werken. Laptop en alles wat ik nodig zou hebben zou worden geregeld. Dat leek mij geen probleem, al moest het natuurlijk in de praktijk nog blijken of dit zou werken.
Nadat alles rond was werd in overleg met ZIJ en mijn andere werkgever overeengekomen dat ik de ochtenden voor ZIJ zou werken en de middagen voor de ander. Het maakte mijn werkgever niet uit waar ik werkte. Zo lang ik mijn werk maar op tijd af had, maakte het voor hem niet uit waar ik zat, of dat nou thuis, bij ZIJ op kantoor of op het terras was.
Inwerken op afstand
De eerste paar weken kwam mijn werkgever één keer per week langs om het een en ander uit te leggen over zijn werkwijze, de programma’s die hij gebruikt en waar ik alles kon vinden op de schijf. Dit ging heel soepel en als ik tussentijds vragen had, hadden we contact via de app, mail of telefoon. Al snel was dit niet meer nodig en kon ik volledig zelfstandig werken; ik weet precies wat ik moet doen en hoe alles werkt.
Natuurlijk hebben we regelmatig contact. Dit kan over van alles gaan, over het werk, spoedzaken die geregeld moeten worden, maar ook over hoe het gaat of over hoe het weekend was.
Ook vanuit ZIJ kreeg ik de juiste ondersteuning op het gebied van het werken op afstand. Dit was voor mij heel fijn omdat ik, als ik ergens tegenaan liep, toch ‘collega’s’ had waar ik terecht kon met eventuele vragen.
Inmiddels is het andere bedrijf flink gegroeid en hebben ze zelfs een eigen kantoor. Natuurlijk ben ik van harte welkom om daar te komen werken, maar hoe het nu gaat bevalt me zo goed dat ik gewoon blijf werken hoe ik ben begonnen; lekker thuis of op kantoor bij ZIJ. Omdat we nu gegroeid zijn en er meerdere mensen in dienst zijn (die gedetacheerd worden en dus ook vanuit huis of bij de detacheerder werken) spreken we wel een aantal keer per jaar af om elkaar live te zien. Dit kan zijn in de halfjaarlijkse meeting of een personeelsuitje. Zo leer je elkaar toch persoonlijk kennen en heb je een beter beeld bij degene die je aan de telefoon hebt.
Ik werk nu ruim anderhalf jaar op deze manier en de conclusie is dat het van beide kanten erg goed bevalt. Ik vind de vrijheid heerlijk en kan mijn eigen tijd indelen. We zijn van beide kanten flexibel.
Wellicht dat mijn verhaal werkgevers in deze tijd kan helpen? Vanwege de corona omstandigheden is het niet mogelijk om mensen op kantoor te laten starten / in te werken, maar stel dat er wel werk is dat nodig gedaan moet worden. Afspreken gaat nu helaas niet, maar tegenwoordig zijn er zoveel manieren om toch contact met elkaar te hebben. Via o.a. Zoom, Teams en Whereby wordt zelfs het inwerken op afstand goed mogelijk gemaakt. Zo werkte dat bij mij ook, terwijl toen die noodzaak er niet eens was!
Anneke
Heeft het verhaal van Anneke jou geïnspireerd over het (in)werken op afstand? Heb jij het netwerk, de laptop en het werk wat hoognodig gedaan moet worden?
We weten dat het werken op afstand niet voor iedereen is weggelegd. Bij ZIJ zijn het de kandidaten met een hoog verantwoordelijkheidsgevoel. Zij kunnen uitstekend zelfstandig werken en ‘zien’ zelf het werk liggen! Juist op afstand is dit belangrijk, je zit immers niet op kantoor. Het zijn onze ervaren kandidaten die snel kunnen opstarten en vlot ingewerkt zijn.
Wil jij advies over het (in )werken op afstand? Bel dan met een van onze ZIJ medewerkers op 020 – 6 888 499. Zij helpen je graag met gratis advies en tips over deze manier van werken.